Artystka chce stworzyć w Leeds performans replikę bramy w Dachau

Reklama

ndz., 05/29/2022 - 13:06 -- MagdalenaL

Rachel Mars ma zamiar stworzyć w przeciągu trzech dni replikę bramy obozu koncentracyjnego w Dachau w ramach festiwalu Transform.

Replika bramy wejściowej do obozu koncentracyjnego w Dachau zostanie odtworzona w Leeds w ciągu trzech dni w ramach projektu artystycznego, do  którego inspiracją są pytania o to, czemu służą pomniki i kto ma prawo je stawiać.

Dachau zostało zbudowane w 1933 roku, zaledwie kilka kilometrów od Monachium. W czasie wojny stało się ono obozem zagłady, w którym przed przybyciem amerykańskich wojsk 29 kwietnia 1945 roku, zamordowano ponad 41000 osób.

Jego żelazna brama z napisem „Arbeit macht frei” (niem. Praca czyni wolnym) została w 2014 roku skradziona, co doprowadziło do tego, że lokalny kowal stworzył jej wierną replikę.

Rachel Mars – artystka, która nauczyła się spawać – stworzy replikę tej repliki, gdy tylko przyjedzie w marcu do Leeds.

Osoby pragnące zobaczyć performans będą mogły wejść do dużego, pustego magazynu gdzie dostaną przyłbicę spawalniczą i będą mogły obserwować, jak Mars konstruuje bramę, odwzorowując ją na tyle, na ile jest to możliwe przy jej umiejętnościach.

Dziadkowie Mars przybyli do Wielkiej Brytanii w sierpniu 1939 roku. Artystka dorastała słuchając historii swojej babci.

„Od dawna myślałam o miejscach, w których doszło do tych traumatycznych historii…być może od zawsze” – powiedziała artystka.

Jako osoba żydowskiego pochodzenia – opowiada – zawsze stawałam przed decyzją czy odwiedzić miejsca Holokaustu. „Czy wybierasz się na wycieczkę do Auschwitz? Zdecydowałam, że nie, ponieważ w jakiś sposób odczuwam to cały czas na co dzień, więc nie mam potrzeby, aby tam iść. Niemniej jednak jest to ciągle żywe pytanie”.

Wiele rzeczy zainspirowało Mars do stworzenia projektu bramy Dachau, włączając w to oświadczenie Davida Camerona z 2016 roku o powstaniu pomnika upamiętniającego Holokaust w Wielkiej Brytanii, kiedy w tym samym czasie jego rząd uwikłany był w kontrowersje dotyczące wpuszczania do kraju dzieci-uchodźców.

„Mam pytania dotyczące pomnika, który został zlecony na szczeblu krajowym” – mówi Mars. „Co dla kraju oznacza przejęcie narracji i samodzielne jej kształtowanie?”.

„Myślę, że Wielka Brytania przedstawia pewną stronniczość w sprawie swojej przeszłości z Holokaustem, jakoby była jedynie »tym dobrym«. I w pewnym sensie tak jest, moi dziadkowie skończyli tutaj. Jednak powodem, przez który istnieje Kindertransport jest to, że nie wpuszczano osób dorosłych”.

„Mam pytania odnośnie tego, w jakim stopniu ten pomnik przejmie odpowiedzialność za to, jak Wielka Brytania schrzaniła obecną sytuację dotyczącą wpuszczania imigrantów”.

 

Mars twierdzi, że kradzież bramy, która znalazła się w Bergen w Norwegii dwa lata później, zrodziła wiele pytań na temat istniejącego rynku pamiątek związanych z Holokaustem. „Jak wiele wspomnień jest uwięzionych w tego typu przedmiotach?”.

Wszystkie te pytania zostaną ujęte w performansie artystki zatytułowanym Forge (ang. kuźnia), który będzie miał miejsce w nowej, eksperymentalnej przestrzeni Testbed w Leeds – 930 m2 „czystego płótna” dla artystów.

Nauka spawania była cudownym doświadczeniem, mówi Mars. „Spawanie jest dość medytacyjne. Przynosi dużo spokoju. Najlepiej kojarzy mi się z tym, co robiłam kiedyś, czyli z łucznictwem. Malutkie momenty pracy wymagają ogromnego przygotowania i niesamowitego skupienia; nie możesz myśleć o niczym innym”.

 

Mars tłumaczy, że łatwo jest spawać źle, a to tylko zwiększyło presję jaką na siebie nałożyła. „Chciałabym zrobić to najlepiej jak potrafię, jednak nie jestem profesjonalistką, więc liczę się z tym, że praca nie będzie idealna, ale to właśnie jest w niej dla mnie interesujące. Może być jedynie tak dobra, jak ja jestem w stanie ją zrobić”.

Forge został zamówiony w ramach międzynarodowego festiwalu performansu Transform w Leeds.

Gdy tylko brama zostanie skończona, Mars planuje zeszlifować spoinę i przerobić części składowe na bramę na przyszłych pokazach. „Dla mnie mówi to o coś o akcie powtarzającego się wspomnienia”. W dalszej kolejności artystka ma nadzieję, że będzie mogła stopić bramę i stworzyć z niej coś pożytecznego. „To jest plan na dalszą przyszłość” – mówi – „potencjalnie mogą to być łyżki”.

Autor: 
Autor: Mark Brown Tłum. Katarzyna Fedoruk – Łosicka
Polub Plportal.pl:

Reklama