Der Blaue Reiter

Reklama

sob., 04/09/2022 - 14:43 -- MagdalenaL

„Der Blaue Reiter” (pol. Błękitny jeździec) jest to grupa artystów, która przed stu laty razem umarła, aby wspólnie wystawić swoje obrazy i wydać dziennik artystyczny. „Der Blaue Reiter” – to były dwie wystawy, książka i początek całkiem nowego kierunku w sztuce.

Wassily Kandinsky, malarz z Rosji, i Franz Marc z Monachium zasiedli przed stu laty w małej kawiarence w okolicach Monachium. To właśnie tutaj przyszła im na myśl idea stworzenia grupy pod nazwą „Der Blaue Reiter”. Obaj malarze byli członkami stowarzyszenia Neue Künstlervereinigung München (pol. Nowe Stowarzyszenie Artystyczne), ale nie czuli się tam w pełni sobą. Kandinsky, który był nawet przewodniczącym tego zgrupowania malarzy, ciągle znosił krytykę z powodu swoich obrazów. Powód tego był prosty: Kandinsky zawsze malował abstrakcję. To znaczy, że malował rzeczy nie tak jak wyglądały w naturze, lecz niedokładnie z zamaszystymi liniami i dużymi, kolorowymi obszarami. Jego przyjaciel, Franz Marc, najchętniej malował zwierzęta, ale również nie tak, jak wyglądały one naprawdę. Malował konie na kolorowych łąkach i na jednym z jego obrazów zobaczyć można nawet żółtą krowę.

 

Potajemnie przygotowywana własna wystawa

Kandinsky i Marc postanowili poza książką, również przygotować własną wystawę, aby zdenerwować „Nowe Stowarzyszenie Artystyczne”. Kandinsky namalował ogromny obraz i zgłosił go na wystawę monachijskich malarzy – mimo że doskonale wiedział, iż członkowie stowarzyszenia uważają dzieło za okropne. Tak jak przypuszczał, jego obraz został odrzucony z pokazu. W tajemnicy Kandinsky i jego przyjaciel Franz Marc wraz z innymi malarzami przygotowywali swoją własną wystawę ze swoimi obrazami, którą zaprezentowali w tym samym domu sztuki w Monachium i w tym samy czasie. Tym rozzłościł swoich wcześniejszych przyjaciół z towarzystwa sztuki.

 

Niektórzy odwiedzający napluli na zdjęcia

Ta pierwsza wystawa grupy „Der Baue Reiter” stała się popularna w całej Europie i później pokazana w więcej niż dziesięciu innych miastach. Wielu ludzi chciało ją zobaczyć, ale większości nowa sztuka się nie podobała. Co więcej, wielu odwiedzających pluło na obrazy, psuli ramy, a nawet usiłowali widelcami rozciąć dzieła. Artyści „Der Blaue Reiter” nie przejęli się tym – dalej szli naprzód. Chcieli, aby sztuka dalej się rozwijała i nie mieli już ochoty malować tylko natury. Idea abstrakcyjnej sztuki, którą nazwano później ekspresjonizmem, wytłumaczyli malarze w swoim roczniku „Der Blaue Reiter”.

Pierwsza wojna światowa przyniosła koniec

Ten rocznik ukazał się tylko jeden raz, gdyż wybuch pierwszej wojny światowej w 1914 roku, rozrzucił członków na wszystkie strony świata. Wassily Kandinsky był zmuszony wrócić do swojej ojczyzny – Rosji, jego przyjaciel Franz Marc poszedł na wojnę i umarł dwa lata później. Grupa „Der Blaue Reiter” nie istniała długo, lecz mocno zmieniła sztukę. Coraz więcej malarzy próbowało abstrakcyjnej sztuki i rozwijało ją dalej.


Franz Marc namalował obraz „Blaues Pferd I” (niem. Niebieski koń I).

W tym roku grupa „Der Blaue Reiter” obchodzi swoje stulecie. Z tego powodu wiele muzeów w Niemczech organizuje czasowe ekspozycje. W okolicy Monachium znajduje się mały dom, w którym wystawa „Der Blaue Reiter” jest pokazywana ciągle. Jest to ten dom, w którym Kandinsky, Marc i ich przyjaciele i żony napisali książkę „Der Blaue Reiter”. Ta publikacja jest dzisiaj znana na całym świecie i przetłumaczona została na dziesiątki języków.

Autor: 
Tłumaczenie: Łucja Piotrowska / Autor: NDR Info | Mikado
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama