Dom jest tam, gdzie sztuka jest: Twórcy z Suffolk otwierają drzwi swoich pracowni

Reklama

pon., 09/13/2021 - 15:34 -- MagdalenaL

Zdj. The Guardian

Czołowi artyści współczesnego świata, którzy pozostawali zamknięci w swoich pracowniach nadają Anglii Wschodniej nowy krajobraz kulturowy

Większość ludzi podróżuje do Suffolk ze względu na plaże albo serwowane tam popularne danie – ryba z frytkami. Zdarza się, że wybierają się tam, by łowić kraby lub obserwować ptaki. Jednak tej jesieni turystów przyciąga zaskakują atrakcja: bogactwo sztuki współczesnej.

Rezerwat przyrody Orford Ness jest znany przede wszystkim z wyjątkowej dzikiej przyrody oraz historii wojskowej. Obecnie w rezerwacie można podziwiać również wystawę nowatorskiej organizacji ArtAngel pod nazwą Afterness, która obejmuje poezję Ilyi Kaminsky’ego oraz ekspozycję kompozytora i artysty dźwiękowego Chrisa Watsona. W Melton w swoim własnym studio – przerobionej fabryce radiowej obok salonu wystawowego traktorów – wielokrotnie nagradzany artysta konceptualny Ryan Gander gości zbiorową wystawę Flatwork, w której udział biorą między innymi artysta dźwiękowy Cory Arcangel i Simeon Barclay.

W zeszłym tygodniu w dawnym teatrze w Framlingham została zaprezentowana wystawa Sary Lucas o nazwie Pop Goes the Pastoral przedstawiająca prace Gary Hume’a, obrazy Kate Boxer, brązowe rzeźby Don Browna oraz cztery najnowsze rzeźby stworzone przez samą Sarę Lucas. Jeśli nadal czujesz niedosyt sztuki, udaj się do Lowestoft, gdzie można zobaczyć cztery prace „Spraycation” należące do Banksy’ego.

To bogactwo artystyczne nie jest wynikiem przyznanej dotacji, ponieważ w Suffolk nie ma organizacji sztuk wizualnych finansowanych przez Arts Council ani galerii przeznaczonej do przynoszenia zysków. Przedstawiona tam sztuka nie jest również przeznaczona dla ekskluzywnej enklawy wiejskiej, takiej jak Bruton w Somerset. Pomimo że Suffolk jest jak dom lub drugi dom dla ludzi bogatych, trzymają się oni głównie miast, takich jak Southwold i Aldenburgh. Jedno z dzieł Banksy’ego znajduje się na London Road North w Lowestoft. Obszary należące do London Road South i Marine Parade zajmują 25 miejsce na liście najbardziej ubogich regionów Anglii.

Gander i Lucas opuścili Londyn odpowiednio 13 i 20 lat temu, a obecnie mieszkają i pracują w Suffolk. Nie są jedynymi osobami, które wybrały taką ścieżkę. Maggi Hambling, laureatka nagrody Jerwood, Darren Almond, nominowany do nagrody Turnera, a także artyści Kate Boxer, Abigail Lane oraz Glenn Brown również nazywają Suffolk swoim domem. Artyści opuszczający Londyn to nie jest nowe zjawisko, jednak wygląda na to, że przybywając do Anglii Wschodniej przynoszą ze sobą coś bardzo szczególnego.

„Artyści, który stamtąd znam emanują zupełnie inną niż wszędzie energią” – mówi James Longwood, dyrektor ArtAngel. „Tworzą oni swoją własną scenę. Być może ogromna ilość pokazów bierze się właśnie z tej energii, jak również z faktu, że prze ostatnie 18 miesięcy prowadziliśmy naprawdę intensywne życie lokalne”.

Lucas wyjawia, że planowała organizację pokazów wspólnie z Kate Boxer jeszcze przed uderzeniem Covida, ale z czasem zdecydowali, że zorganizują je tylko lokalnie. „Kiedyś organizowaliśmy wystawy, gdzie tylko było to możliwe – taka nasza mentalność. Ten pokaz sprawił, że zatęskniłam za tym”.

Lucas twierdzi, że teraz odnosi się wrażenie, że „w Suffolk coś zaczyna się dziać”. „Gdy galerie zaczęły wystawiać na otwartej przestrzeni na wsi to wydawało się trochę dziwne, ale teraz widzimy, że to może mieć znaczenie.”

Gander planuje również zorganizować kolejną wystawę sztuki po sukcesie odniesionym przez Flatwork. Jego zdaniem odległa lokalizacja wystaw nie powinna stanowić zaskoczenia, ale zaskakujący powinien być fakt, że nie organizuje się ich jeszcze więcej. "W każdym mieście w Wielkiej Brytanii powinno być centrum sztuki, co prawdopodobnie udałoby się osiągnąć, gdyby fundusze były rozdzielane w sposób bardziej ogólnokrajowy" – mówi Gander.

"Spójrzcie na systemy Kunsthalle w Niemczech i Szwajcarii oraz na system FRAC we Francji. Wielka Brytania jest dość mocno w tyle, jeśli chodzi o dostarczanie narodowi sztuki. W takiej sytuacji ludzie, którzy widzą rzeczywiste zapotrzebowanie na sztukę, próbują zapewnić ją sobie sami."

Hume, jeden z artystów biorących udział w Pop Goes The Pastoral, twierdzi, że przymusowe pozostawanie w domu pomogło tym wystawom także w inny sposób. "Zazwyczaj, gdy ktoś prosi mnie o wzięcie udziału w wystawie to i tak nie mam czego, co mógłbym zaoferować, chociaż mam zarezerwowanych wiele wystaw. W tym przypadku mogłem powiedzieć: "Tak, wpadnijcie do studia i wybierzcie sobie coś, co robiłem przez ostatni rok. Nie było żadnej konkurencji, ponieważ nigdzie nie było otwartych wystaw."

Sztuka może przynieść korzyści zarówno ekonomiczne, jak i kulturalne. Dzieło Banksy'ego ożywiło miasta Great Yarmouth i East Suffolk, które oczekiwały na informację, czy znajdą się na krótkiej liście kandydatów do tytułu Miasta Kultury 2025, nagrody, która w znaczący sposób wpłynęła na dotychczasowych zwycięzców, takich jak Hull czy Coventry. To pierwszy raz, kiedy kilka połączonych lub sąsiadujących ze sobą miast może wspólnie ubiegać się o tę nagrodę.

Niezależnie od tego, co w dłuższej perspektywie stanie się z odrodzeniem Suffolk, zwiedzających w najbliższych tygodniach czeka nie lada gratka. Hume mówi, że kiedyś chciał, aby zwiedzający reagowali na jego prace z "uniwersalną miłością", ale już z tego zrezygnował.

"Sztuka jest zajęciem całkowicie samolubnym, ale jest w niej pewna hojność. Próbujesz ożywić rzeczy, więc masz nadzieję, że ludzie przychodzący do Suffolk to dostrzegą."

Autor: 
Alice Fisher Autor tłumaczenia: Weronika Folcik
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama