Konsumpcja alkoholu w filmach wciąż wzrasta

Reklama

ndz., 04/18/2021 - 14:19 -- MagdalenaL

W ciągu ostatnich dwudziestu lat konsumpcja alkoholu w popularnych filmach niemal się podwoiła. Co ciekawe, dosyć często pije się alkohol w filmach, do których oglądania dopuszczone są dzieci.

Taki wniosek płynie z badania „Trends in alcohol brand placements in top U.S. Movies”, w którym najczęściej oglądanym filmom w latach 1996-2015 przyjrzano się pod kątem spożycia alkoholu. Na bieżąco aktualizowano listę pojawiających się marek alkoholu.

W 85 procentach filmów dla ogólnej publiczności co najmniej jedna postać piła alkohol. W 41 procentach tych filmów pokazano markę tych napojów.

Łącznie liczba tych „ukrytych reklam” wzrosła o 92 procent, czyli średnio o 4,6 procenta rocznie.

Łącznie alkohol był spożywany w 87 procentach filmów (łącznie 1741 filmów). W 44 procentach z nich w kadrze znajdowała się marka produktu.

Heineken

Najczęściej pojawiały się marki piwa Budweiser, Miller i Heineken: 33 procent marek alkoholu występujących w filmach były jedną z tej trójki.

„Fakt, że w tak wielu filmach przeznaczonych dla ogólnej publiczności pije się alkohol, rodzi pytania, czy samoregulacja w marketingu alkoholu jest naprawdę właściwa”, mówi Samantha Cukier, współautorka badań. „To powód do niepokoju, ponieważ już z poprzednich badań wynikło, że pokazywanie alkoholu w filmach doprowadziło do większej liczby przypadków osób spożywających alkohol w sposób problemowy”.

„Gwiazdy filmowe są dla dzieci i młodzieży wzorem do naśladowania”, dodaje jej współpracownik James D. Sargent. „Kiedy popularny aktor pije w filmie określoną markę alkoholu, wówczas zaczyna się ona kojarzyć z wszystkimi pozytywnymi cechami, jakie fani przypisują swojemu idolowi. Dlatego nic dziwnego, że najczęściej pojawiające się w filmach marki są również tak często reklamowane, i że właśnie po te marki sięgają nieletni”.

Autor: 
Tłumaczenie: Anna Polny
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama