100 lat Bauhausu: „Niewyczerpane źródło” - Merkel otwiera Muzeum w Dessau

Reklama

śr., 09/25/2019 - 20:49 -- magdalenazych

Dessau-Roßlau - duży dworzec kolejowy i wielkie owacje: Bauhaus, założony 100 lat temu przez architekta Waltera Gropiusa w Weimarze, przeżył swój okres rozkwitu w Dessau. Obecnie szkoła sztuki, architektury i designu, która wciąż nadaje rytm, ma nowe muzeum w centrum Dessau-Roßlau. To uzupełnienie szlaku oryginalnych budynków Bauhaus, które zostały wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i ciągną się jak sznur pereł przez miasto.

 

Kanclerz Angela Merkel (CDU) podczas otwarcia budynku zaprojektowanego przez młodego hiszpańskiego architekta, napomniała, że należy pielęgnować wyjątkowego ducha Bauhausu. “Szczególnie ważne jest to dla dzieci i młodzieży” -  powiedziała Merkel w niedzielę przed około 400 gośćmi z kraju i z zagranicy. Kanclerz była przejęta widząc tyle osób przybyłych do ​​muzeum, które będzie stanowić nowe centrum miasta. Podczas uroczystości studenci Uniwersytetu Drezno Palucca zaprezentowali taniec używając kopii masek scenicznych Oskara Schlemmera.

 

Setki ludzi cierpliwie czekało w promieniach słońca za barierkami bezpieczeństwa ustawionymi wokół muzeum, aby po południu zwiedzić budynek. Owacje podniosły się, gdy kanclerz - po podróży do Chin - wysiadła z samochodu i zaczęła pozdrawiać tłumnie przybyłych. Podkreśliła, że pomysły Bauhausu to niewyczerpane źródło kształtowania przyszłości. Osoby skupione wokół Bauhausa chciały obmyślić świat na nowo. Dylematy dotyczące współżycia społecznego, przystępnych cenowo mieszkań i równych warunków życia wciąż są aktualne.

Jednocześnie kanclerz odniosła się do oporu społecznego i ograniczeń politycznych, z którymi musiał zmierzyć się Bauhaus. Szkołę,  po drugiej już przeprowadzce do Berlina, ostatecznie zamknięto pod presją nazistów w 1933 roku. Dziedzictwo ruchu zostało początkowo sklasyfikowane w NRD jako kapitalistyczne i antysocjalistyczne, dopóki od 1976 roku w Dessau nie zaczęto tworzyć kolekcji. “Bauhaus był latarnią morską w morzu bezguścia, które otaczało nas w NRD” - powiedziała Merkel, która pod koniec swojej wizyty obejrzała wystawę.

 

Budowę i lokalizację muzeum od dawna kwestionowano - stwierdza dyrektor Fundacji Bauhaus, Claudia Perren. Nie chciano stworzyć wyspy muzeów w zabytkowych budynkach Bauhausu. Teraz muzeum stoi w centrum miasta, odbijając w szklanej fasadzie o powierzchni 4000 metrów kwadratowych tętniące życiem miasto i przyrodę. Po protestach ekologów dodatkowo przyklejone naklejki na okna ostrzegające ptaki o przeszkodzie. Według przekazanych informacji, rząd federalny i stanowy Saksonii-Anhalt zainwestował wspólnie około 30 milionów euro.

 

Centralną przestrzeń wystawy tworzy „Black Box” - długa, czarna, unosząca się w powietrzu belka. Na podstawie autentycznych cytatów z gazet można dowiedzieć się, z jaką niechęcią musiał zmierzyć się Bauhaus w Dessau w latach 1925–1932. Mówiono o “hańbie dla kultury za niezłe pieniądze, które mogłyby zostać przeznaczone na budowę hali targowej lub domu spokojnej starości”. Na wystawie pod hasłem „Obiekt eksperymentalny Bauhaus - kolekcja” wystawiane są tklasyki designu. Należą do nich naczynia, tkaniny, rurkowe meble ze stali, krzesło klubowe B3 Marcela Breuera, „Obrazy wełny” Gunty Stölzl, kolaże Marianny Brandt lub lampy Wilhelma Wagenfelda. Kopie dużych postaci Baletu Triadycznego Oskara Schlemmera są skąpane w złotym świetle. Dotychczas rzadko można było zobaczyć pasiastą sukienkę „Bauhauskleid” stworzoną przez Gretę Reichardt, która pobierała lekcje u Wassily'ego Kandinsky'ego w Bauhausie.

 

Fundacja Bauhaus Dessau razem z muzeum po raz pierwszy ma okazję zaprezentować eksponaty ze swojej kolekcji, która liczy 49 000 skatalogowanych dzieł po Bauhaus Archive Berl i jest drugą co do wielkości na świecie. „Jak dotąd dzieła z Dessau, gdzie Bauhaus przeżył swój okres rozkwitu, były wystawiane głównie za granicą, czy to w Tokio, Nowym Jorku czy Paryżu” - powiedział dyrektor wystawy Wolfgang Thöner.

 

„To, co tak naprawdę chcemy pokazać, to to w jaki sposób funkcjonowała szkoła, stosowane metody nauczania i uczenia się oraz nad jakimi kwestiami się zastanawiano.” - wyjaśnia kurator Regina Bittner. „W szkole chodziło o rozwój osobowości.” Bauhaus był także punktem zapalnym zmian społecznych.

 

„Nie chcieliśmy konkurować z budynkami Bauhausu Waltera Gropiusa w Dessau” - powiedział architekt Roberto Gonzalez. Zespół z Barcelony szukał nowego wymiaru modernizmu, który chciał odnieść do Bauhausu.

 

Premier Reiner Haseloff (CDU), zanim z radością równej entuzjazmowi pani kanclerz przeciął wstęgę, powiedział: „To dobry dzień dla Dessau-Roßlau i Saksonii-Anhalt”.

Autor: 
tłum: Katarzyna Paczka
Źródło: 

kurier.de

Polub Plportal.pl:

Reklama