Film „Nomadland” wielkim zwycięzcą konkursu BAFTA z czterema nagrodami

Reklama

śr., 04/14/2021 - 21:05 -- MagdalenaL

 

74. edycja nagród Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA)

to przede wszystkim sukces filmu Chloe Zao, 

jako zwycięzcy czterech złotych masek, w tym dla najlepszego filmu, najlepszego

 reżysera i najlepszej pierwszoplanowej aktorki.

„Nomadland”, film przedstawiający wędrowne życie 

współczesnej kobiety-nomady w dzisiejszej Ameryce, został uznany za zwycięzcę wieczoru nagród BAFTA

 zdobywając cztery złote maski i zapisując się tym samym na kartach historii kina. 

74. edycja BAFTA Awards, pierwszej wirtualnej gali w historii z powodu pandemii COVID, 

odbyła się w słynnej sali koncertowej, Royal Albert Hall w Londynie, gdzie oprócz prezenterów

 Edith Bowman i Dermota O'Leary’ego, znajdowały się tylko brytyjskie osobistości odpowiedzialne za 

wręczanie nagród. Książę William, prezes BAFTA,

 także nie był obecny. Musiał odwołać swoje tradycyjne przemówienie z 

powodu niedawnej śmierci dziadka, księcia Filipa z Edynburga, który był pierwszym

 prezesem stowarzyszenia i któremu Brytyjska Akademia złożyła hołd w swoim „In memoriam”

z muzyką zmarłego w zeszłym roku Ennio Morricone. 

Rozdanie nagród BAFTA rozpoczęło się występem Liama ​​Payne'a, byłego członka One Direction, który wykonał piosenkę „Midnight”, podczas gdy na ekranach wyświetlała się fraza „Magia kina pozwala nam przenieść się dowolne miejsce”, co miało niejako zrekompensować brak możliwości wykorzystania potencjału miejsca, jakim jest Royal Albert Hall, klejnot architektoniczny, który w tym roku kończy 150 lat. 

 

Nagrody techniczne zostały już wręczone podczas małej ceremonii w tę sobotę, a niedzielna gala przeszła niemal od razu do rzeczy, jedynie z przerwą na występ Celeste, rewelacyjnej brytyjskiej piosenkarki, oraz krótkie humorystyczne przemówienie Hugh Granta. „Nomadland”, który startował jako wielki faworyt z siedmioma nominacjami, spełnił prognozy i zdobył najważniejsze nagrody. Film Chloé Zhao bez zbędnej otoczki zdobył nagrodę BAFTA za najlepszy film, najlepszą reżyserię, najlepszą główną aktorkę i najlepsze zdjęcia. 

Krajobrazy, które pokonuje Frances McDormand w swoim kamperze, pokazując jednocześnie najsurowsze oblicze upływającego czasu, wieku i bólu, sprawiły, że Zhao stała się drugą kobietą w historii i pierwszą Azjatką, która zdobyła Złoty Glob za najlepszą reżyserię, a oprócz zdobytych nagród BAFTA, weźmie także udział w walce o Oscary, którą „Nomadland” rozpocznie z sześcioma nominacjami. „Sprawiłam, że moi nauczyciele ze szkoły mogą być bardzo dumni” - zażartowała Zhao, która podziękowała za nagrodę także ludziom prowadzącym wędrowny tryb życia, którzy towarzyszyli im podczas nagrywania filmu. „Dzielili się z nami swoimi marzeniami i frustracjami. Ten film pokazuje, że jako społeczeństwo wciąż mamy wiele do zrobienia” - powiedziała Zhao w swoim przemówieniu. 

Pozostałe nagrody 

Film „Rocks” również zaczął od siedmiu nominacji. Jest to opowieść o życiu dziewczyny i jej brata oraz o tym, jak przezwyciężyli porzucenie przez matkę w zubożałej dzielnicy Londynu, ale film Sary Gavron musiał zadowolić się tylko dwiema nagrodami za casting i dla wschodzącej gwiazdy, Bukky Bakray. 

 

Pozostałe nagrody zdobyli: „Co w duszy gra” za najlepszy film animowany i najlepszą ścieżkę dźwiękową; „Sound of Metal” w kategorii najlepszego dźwięku i najlepszego montażu; „Ojciec” dla najlepszego aktora i za najlepszy scenariusz adaptowany; „Obiecująca. Młoda. Kobieta” za najlepszy brytyjski film i najlepszy oryginalny scenariusz, a także „Ma Rainey: Matka bluesa” za najlepszą charakteryzację i kostiumy. Niespodzianką był Anthony Hopkins, który zdobył nagrodę w kategorii najlepszego aktora, pokonując zmarłego Chadwicka Bosemana, dzięki swojej roli w „Ojcu”, a Daniel Kaluuya zdobył nagrodę BAFTA dla najlepszego aktora drugoplanowego w filmie „Judas and the Black Messiah”. 

Natomiast duński film „Another Round” zdobył w tę niedzielę nagrodę BAFTA dla najlepszego filmu obcojęzycznego, a Yuh-Jung Youn dla najlepszej aktorki drugoplanowej w filmie „Minari”. Po ograniczeniach tej edycji, Brytyjska Akademia ma nadzieję na odzyskanie koloru i czerwonego dywanu do 2022 roku, po roku pandemii, podczas której kinematografia odegrała ważną rolę w życiu wielu ludzi i posłużyła jako nośnik emocji. 

Autor: 
Tłumaczenie: A.M.
Polub Plportal.pl:

Reklama