Alienacja ery informacji

Reklama

śr., 07/06/2022 - 11:07 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Laura Owens / Muzeum Astrup Fearnley (Karta dziurkowana: Laura Owens na swoich zdjęciach odnosi się do dziurkowanej karty - dawnego nośnika informacji, który dziś został zastąpiony bardziej wydajnymi metodami)

Niewiele osób czyta rano gazety i płaci w sklepie gotówką, a wielkim tematem dyskusji w świecie sztuki jest technologia blockchain, która oznacza cyfrowe pliki obrazów jako wyjątkowe dzieła sztuki zwane kryptosztuka. 

 

Rzadko odwiedza się biblioteki czy archiwa w poszukiwaniu informacji, przytłacza nas to ze wszystkich stron we własnej bańce cyfrowej. 

Otoczenie i wyrównanie naszej świadomości przez algorytmy osłabia naszą tolerancję na naturalną niezgodę. 

Wystawa Informacje Dzisiaj w Muzeum Astrup Fearnley jest właśnie o tym, jak przetwarzanie danych i kontrola informacji rządzą i kształtują nasze życie. 

Nawiązanie do kultowej wystawy MoMA

Tytuł Informacje Dzisiaj nawiązuje do kultowej wystawy Informacja, która została pokazana w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku w 1970 roku. Wystawa charakteryzująca się projektami buntowniczymi, proceduralnymi, krytycznymi dla instytucji. Dzieła, które nie pasowały do ​​klasycznej hierarchii muzealnej i często angażowały widza. 

Hanna Derboven zaprezentowała swoją muzykę matematyczną. Hans Hacke przeprowadził ankietę, w której uwzględnił odczucia publiczności związane z wojną w Wietnamie. Vito Acconci ogłosił swoją przeprowadzkę do muzeum i codziennie odbierał tam swoją pocztę, podczas gdy John Giorno zaprezentował projekt „Wybierz wiersz”, w którym zwiedzający mogli zadzwonić i przeczytać słynny wiersz z dużego archiwum poezji. 

Choć wystawa jest uważana za jedną z pierwszych dużych prezentacji sztuki koncepcyjnej, dotyczyła również wyłaniania się nowej rzeczywistości informacyjnej i jej wpływu na ludzkie życie. Właśnie ta wystawa stała się historycznym tłem, kiedy Informacje Dzisiaj wysoko ceni sztukę i informację. 

Biurokratyczna architektura informacji

Jedną z najbardziej uderzających rzeczy, która spotyka nas na parterze Muzeum Astrup Fearnley, jest ekspresyjna instalacja dźwiękowa Zagadki (Szczęki) młodej francuskiej gwiazdy sztuki Marguerite Humeau. Innymi słowy, podwójny tytuł: zagadki i szczęki. Dzieło składa się z błyszczących stalowych barierek, przypominających wózki bagażowe i zamki bezpieczeństwa. Instalacja wydaje cios, jakby dźwięk nożyczek. A każda stalowa barierka ma pasek, który wygląda jak mała fioletowa żarówka. 

Zdjęcie: Muzeum Astrup Fearnley (Paski: Według krytyka sztuki z NRK istnieje dziwny kontrast między bardzo rozbudowaną instalacją a niechlujnym wrażeniem, jakie te paski dają.)

Co zaskakujące, sam artysta w kilku wywiadach i tekstach połączył swoją pracę ze Sfinksem jako enigmatyczny egipski pogranicznik w starożytności. Abyśmy mogli dostarczyć dokładne i kompletne informacje, gdy musimy przejść przez zamki bezpieczeństwa w naszej własnej rzeczywistości, starożytni Egipcjanie podobno musieli odpowiedzieć na zagadkę sfinksa lub zostać pochłonięci. 

Nie do końca wiem, czy zauważę w tym sfinksa, ale podoba mi się zimny, metaliczny wyraz twarzy jako obraz muskularnych szczęk społeczeństwa; biurokratyczny młynek, przez który wszyscy musimy przejść. 

Śpiwory mumii egipskiej

Jedną z prac, która mnie zafascynowała, była Pozostałość Simona Denny'ego (2019). Stworzył naprawdę przerażające rzeźby lub kostiumy, potężne stojące śpiwory, które wyglądają jak egipskie mumie. Uszyte są z szali i apaszek należących do byłej brytyjskiej premier Margaret Thatcher, które artystka dostała na aukcję. 

Zdjęcie: Christian Øen / Muzeum Astrup Fearnley  (Szal premiera: Marki takie jak Chanel nadają rzeźbie lub kostiumowi modny akcent.)

Dla Denny'ego, który pochodzi z Nowej Zelandii, byłej kolonii brytyjskiej, Thatcher jest interesującym punktem wyjścia jako symbol władzy. Jest także uosobieniem neoliberalizmu i gospodarki wolnorynkowej. 

Praca jest zaskakująco dziwna i bogata w odniesienia. Wyraz śpiwora może skłonić nas do zastanowienia się, w jaki sposób, skupiając się na zdrowiu i życiu na świeżym powietrzu oraz histerii sprzętowej, jesteśmy w trakcie wyczerpywania natury na której tak bardzo nam zależy. 

Nawiązania zarówno do Thatcher, jak i do starożytnego Egiptu sprawiają, że jest to dzieło, które może sprawić, że staniesz i zastanowisz się przez długi czas. 

 Alienacja informacji

To naprawdę interesująca wystawa, którą Muzeum Astrup Fearnley stworzyło we współpracy z Kunsthalle Basel. Wystawa, która nie tylko zapiera dech w piersiach wizualnie, ale bada coś ważnego: palący problem alienacji ery informacji. 

Chodzi o to, jak informacja jest władzą i jak możemy szybko zgubić się w ciasnych przestrzeniach wirtualnych w cyklu kapitalizmu, gdzie nawet kreatywność stała się towarem. 

Autor: 
Mona Pahle Bjerke (Krytyk sztuki) /Tłum. Anastasia Savicka
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama