Nia DaCosta pierwszą czarnoskórą reżyserką, której debiut znalazł się na szczycie listy zysków

Reklama

śr., 09/01/2021 - 15:41 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Nia DaCosta (po lewej stronie) instruuje Yahyę Abdul-Mateena II na planie Candymana. Fot. Parrish Lewis/Universal Pictures/MGM Pictures/AP.

Oryginalny tytuł: Po premierze Candymana Nia DaCosta została pierwszą czarnoskórą reżyserką, której debiut filmowy znalazł się na szczycie listy zysków

Nowy Candyman miał swoją premierę w zeszły weekend i odnotował największy zysk, dzięki czemu Nia DaCosta została pierwszą czarnoskórą reżyserką, której debiut filmowy znalazł się na pierwszym miejscu listy dochodów.

Candyman, którego dystrybucją zajęły się Universal Pictures i MGM, jest sequelem horroru z 1992 roku o tym samym tytule; w główną rolę wciela się Yahya Abdul-Mateen II. Jak donosi Variety, po filmie spodziewano się zysków w wysokości 15 milionów dolarów, jednak w ciągu pierwszych trzech dni zarobił około 22 miliony dolarów.

Z powodu trwającej pandemii koronawirusa film był opóźniony o ponad rok, a jego premiera odbyła się w atmosferze niepokoju o to, jak wariant delta wpłynie na frekwencję w kinach. Studia Warner Bros. i Disney zareagowały na wciąż rozwijającą się sytuację poprzez wypuszczenie niektórych tytułów na platformy streamingowe, ale Universal i MGM pozostały przy swoim planie, by Candyman miał jedynie premierę kinową.

Film otrzymał względnie pozytywne recenzje, choć niektórzy skrytykowali sposób, w jaki, słowami K. Austina Collinsa z Rolling Stone, „sięga za wysoko, zwłaszcza by zachować trafność, do tego stopnia, że pojawiają się wątpliwości, czy film rozumie swoje własne, początkowo prowokujące, pytania”.

DaCosta napisała scenariusz wraz z Winem Rosenfeldem i Jordanem Peelem, którzy zajęli się produkcją projektu z Monkeypaw Productions. Komentując opóźnioną premierę, w zeszłym roku opublikowała a tweeta, w którym poinformowała, że „chcieliśmy, żeby horroru i ludzkości Candymana można było doświadczyć jako kolektyw, jako społeczność”.

" Stworzyliśmy Candymana, by można go było zobaczyć w kinie”, napisała. „Nie tylko dla widowiskowości, ale dlatego, że film opowiada o społeczności i historiach - jak kształtują siebie nawzajem, jak kształtują nas. Opowiada o zbiorowym doświadczeniu traumy i radości, cierpienia i triumfu, oraz historii, które o nim opowiadamy”.

Jak podaje IndieWire, kilka innych czarnoskórych reżyserek zbliżyło się do zadebiutowania na szczycie weekendowej listy dochodów - wśród nich znalazły się Ana DuVernay - jej adaptacja fantasy Pułapka czasu zajęła po premierze w marcu 2018 roku drugie miejsce, zaraz za Czarną Panterą - oraz Gina Prince-Bythewood z komedią romantyczną Miłość i koszykówka, która znalazła się za U-571 w kwietniu 2000 roku. (Dzięki Pułapce czasu DuVernay została pierwszą czarnoskórą reżyserką, której film przekroczył próg 100 milionów dolarów).

Następne kroki DaCosty zaprowadzą ją do wymiaru superbohaterów, ponieważ została zatrudniona do wyreżyserowania The Marvels - dzięki czemu jest zarówno pierwszą czarnoskórą kobietą jak i najmłodszą reżyserką pracującą nad filmem Marvela.

Autor: 
Sonia Rao / tłum. Martyna Sołtysiak
Polub Plportal.pl:

Reklama