Na Rauszu jednym z najmocniejszych filmów w dorobku reżysera Thomasa Vinterberga

Reklama

ndz., 09/12/2021 - 20:00 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Kino Helios Polska / YouTube Screenshot

Na Rauszu
Reżyseria: Thomas Vinterberg
Występują: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Magnus Millang, Lars Ranthe
★★★★

Każdy człowiek rodzi się z niedoborem alkoholu na poziomie 0,05 %. Można temu zaradzić, czyż nie? Czterech kiepskich nauczycieli ze szkoły średniej wciela w życie wątpliwą teorię norweskiego psychiatry, aby wywołać nieco ożywienia. Rezultat jest niesamowity i tragiczny zarazem.

Przeprowadzają eksperyment

Na Rauszu (na świecie znanym jako Another Round) stanowi jeden z najmocniejszych filmów w dorobku duńskiego reżysera Thomasa Vinterberga, który ma już na swoim koncie dramaty takie jak Festen, Submarino i Komuna. Mads Mikkelsen, z którym Vinterberg współpracował przy kinowym hicie Polowanie, wciela się w rolę nauczyciela historii Martina, który znajduje się na skraju pogrążenia się w kryzysie wieku średniego. Wieczór z trzema zaprzyjaźnionymi kolegami z pracy dodaje mu otuchy.

Przeprowadzają eksperyment: w ciągu dnia uzupełniają „niedobór” alkoholem ukrytym w kubkach do kawy- dla bardziej otwartego umysłu, energiczniejszego kroku, pogodniejszego spojrzenia na świat. Z ponurego gościa w klasie Martin zmienia się w jowialnego nauczyciela, który stawia swojej klasie maturalnej pytania typu: jak wyglądałyby dzieje świata, gdyby Churchill nie był miłośnikiem wina, whisky i szampana? Dla jego kolegów rezultat jest niemniej zaraźliwy: sprawia, że tańczą.

Jedna z najtrudniejszych rzeczy dla aktora

Alkohol: temat społecznie delikatny. W wielu scenariuszach filmowych jest także środkiem chętnie wykorzystywanym do przejścia w komedię i slapstick. Co godne podziwu, Vinterberg i współscenarzysta Tobias Lindholm ani przez chwilę nie traktują tego lekceważąco. Tworzą historię, w której z jednej strony są zdumieni nastoletnim pijaństwem, a z drugiej napawają się dystyngowanymi sommelierami, zachwalającymi swoje wina z „mineralnymi tonami” i „punktami Parkera”. W której pokazują oczywistą obecność pijaństwa oraz jego destrukcyjne efekty pojawiające się, gdy sprawy zaszły za daleko. Wielkie brawa dla czterech aktorów, którzy znakomicie poradzili sobie z czymś, co wydaje się być bardzo trudne: przekonująco zagrali pijanych na planie, na którym nie podano ani kropli alkoholu.

Powaga wciąż może się przebić; brak moralności jest tym, co czyni Na Rauszu mocnym filmem: to przede wszystkim wezwanie do tego, aby celebrować istnienie; śmiejąc się, unosić się milimetr nad powierzchnią ziemi. To zadanie, jakie Vinterberg narzucił filmowi oraz samemu sobie po stracie swojej dziewiętnastoletniej córki Idy w czasie trwania produkcji. Film zadedykował właśnie jej. Zmieniająca się energia tłumaczy, dlaczego duńsko-szwedzko-holenderska koprodukcja została ciepło przyjęta przez międzynarodową publiczność w roku pandemii i została nagrodzona między innymi Oscarem.

Podczas gdy ktoś cytuje Kierkegaarda: „musisz ujrzeć własną omylność, aby móc kochać”, ten ciepły, życiowy dramat zmierza do zakończenia, w którym zarówno weseli pijacy, jak i abstynenci zobaczą swoją rację. Co najważniejsze, jest to finał pełen emocji.

Autor: 
Remke de Lange Tłum.: Wiktoria Dzido
Polub Plportal.pl:

Reklama